Jak moje sochy vznikají

První fáze spočívá v hledání kompozice. Někdy ji skicuji na papír, jindy si pomáhám malými hliněnými modely. Jakmile najdu kompozici, zaměřuji se na zachycení atmosféry díla. Teprve poté mohu přistoupit ke zvětšování modelu.

Protože hlína je těžký materiál s tendencí si neustále sesedat, je nutné si nejprve svařit konstrukci, tak aby při modelování konstrukce nevadila a přitom hlínu dobře držela. Připravené lešení, si umístím na točnu, aby bylo možné sochou snadno otáčet a vidět ji ze všech úhlů. Na konstrukci pak začnu nanášet hlínu a dobře ji na lešení nabouchám, aby hlína na lešení dobře držela.

Samotné modelování pak probíhá postupně. Nejprve si nanesu základní objemy, poté si tvar postupně zpřesňuji. Neustále od sochy odstupuji, otáčím ji a sleduji její celkové vyznění sochy. Často nachodím kilometry, protože pokud stojím příliš blízko, ztrácím přehled o celkové atmosféře díla.

Modelování má několik fází – od hrubých tvarů po stále jemnější detaily. Klíčové je udržet si odstup a neustrnout na detailu, aby celek působil harmonicky a živě. Důležité je také rozpoznat správný moment, kdy práci na soše ukončit. Přílišná preciznost může dílo umrtvit a zbavit ho živé modelace.

Když považuji dílo za dokončené, přichází fáze odlévání – což je podstatná část procesu. Odlévání je fyzicky náročné a vyžaduje promyšlené rozdělení formy, aby bylo možné ji dobře rozebrat i znovu zpátky sestavit. Každá socha je unikátní a tak i vyžaduje vždy unikátní přístup.

Nejprve si sochu rozdělíme dělícími plechy, čímž se vytvoří dělicí roviny. Poté se nanese první vrstva sádry, obarvená na modro, a následně další vrstvy sádry se už neobarvují. Sádru můžeme zpevnit jutou, drátem nebo dřevěnými výztužemi. Jakmile máme sádrovou formu zpevněnou, můžeme formu rozebrat. Do dělících spár vložíme cidliny a začneme do nich pomalu lít teplou vodu. Za velmi jemného páčení a lití vody, formu postupně rozebereme. Tato fáze vyžaduje trpělivost – přílišná netrpělivost může formu poškodit.

Jakmile jsou jednotlivé díly rozebrány a očištěny, lze vytvořit sádrový pozitiv, který přesně odpovídá původní soše v hlíně. Forma může být připravena k odlití i do pryskyřice. Sádrový model se z pravidla používá, jako přípravný model pro slévárnu, kde vytvoří složitější silikonovou formu. Sádrový model se naseparuje a natřese lukoprenovou hmotou, prokládanou fáčem. Pokud vytvoříme lukoprenový plášt, forma se dotvoří sádrovým kadlubem, který formu zpevní.

Pro lití do bronzu se nejprve do lukoprenové formy odlije voskový model sochy. Na model se přivaří odtokové kanálky také z vosku. Celý model i s odtokovými kanálky se zalije do sádrovo-antukové formy a následně se vypálí v peci. V peci se díky vysoké teplotě vyteče všechen vosk a vytvoří se tak prostor, kam se následně nalije roztavený kov.  Po postupném vychladnutí kovu se forma rozbije a odlitek se očistí, cizeluje a svařuje. Nakonec se na povrch nanese patina, která dodá soše finální vzhled.

Celý proces je časově i finančně nákladný. Vyžaduje nejen preciznost a zkušenosti, ale také dostatek trpělivosti, aby dílo neztratilo výraz a vyznění. V každé části procesu odlívání se totiž kýžená atmosféra díla může snadno vytratit.