Kurzy kresby – nejen podle živého modelu

Dívat se kolem sebe o dost jinýma očima, než jsme běžně zvyklí

Něco o mně

Kresbě podle živého modelu se věnuji řadu let. Sama jsem kresbu studovala u našich předních výtvarných umělců, jako je malíř a sochař Vojtěch Adamec ml. a Vojtěch Adamec st., Josef Hnízdil, ak. soch. Peter Oriešek, Jan Stoss, M.A., prof. ak. mal. Boris Jirků.

Po ukončení mých studií na AVU, jsem založila Ateliér Lesnická na Smíchově. Zde jsem pak vyučovala modelování a kresbu portrétu a aktu podle živého modelu.

Osm let jsem vedla studenty na Architectural Institute in Prague (ARCHIP). Mezinárodní vysoké škole se zaměřením na zahraniční studenty. Pracovali jsme na architektonických modelech v hlíně i jiných materiálech, kde studenti modelovali a kreslili portrét podle živého modelu. Dále jsem vyučovala Výtvarnou přípravu na střední umělecké škole Art Econ v Kobylisích.

Pro koho je kurz určen?

Kurz je určen pro všechny, kdo se chtějí učit. Pro studenty základních škol, či studenty, kteří se chystají na studia ve výtvarné oblasti. Pro maminky, které se potřebují odreagovat od svých domácích povinností, pro seniory, kteří chtějí vyzkoušet dobrodružství a užít si to, na co v deno-dením shonu nebyl čas. Zkrátka kurz je určen opravdu pro širokou veřejnost. Je to velké dobrodružství, které stojí za to.

Co vám kurz přinese?

Naučíte se dívat na svět o dost jinýma očima, než jste zvyklí. Osvojíte si přístup, že pozorované, budete přenášet na papír, tak aby vaše kresba měla objem a působila plasticky. Naučíte se přemýšlet plasticky, to znamená naučíte se pracovat s perspektivou. Budete rozvíjet dovednost, která je kreativní a tím se vaše osobnost rozvine novým směrem. Zrelaxujete, protože se budete zabývat pouze sami sebou. Bude to čas pro vás.

Portrét podle živého modelu

Díky živému modelu můžeme vytvořit z kresby nejen dobře technicky vystavěný portrét, ale umožní nám také vyjádřit jedinečnou osobnost a atmosféru našeho modelu. Svým studentům chci nabídnout jak možnost si osvojit kreslířské základy, tak tento kreslířský vklad využít k zprostředkování nového pohledu na svět okolo i uvnitř nás samých.

  • Na začátku kreslířské práce se budeme věnovat stavbě hlavy. Budeme se učit poměřovat stavbu hlavy ve vztahu ke krku a ramenům. Naučíme se kresbu dobře rozvrhnout na papír a využít celkovou plochu papíru tak, aby kresba nebyla ani příliš velká, ani příliš malá, ale aby se pohodlně vešla do formátu a působila přirozeně.
  • Důležitým bodem budou základy anatomie svalů a celého pohybového aparátu. Bude praktické si představit pohyb svalů, jak fungují v našem vlastním těle. A pak zpětně se pokusíme představu vyprojektovat do kresby. Pomohou nám i základy geometrie a vztahy mezi hmotami.
  • Dále se zaměříme na postoj modelu, který nám ukáže, jak lidské tělo funguje, kde je napětí svalů v kontrastu s klidem hmot. Uvidíme, jak je každý portrét jedinečný, a naučíme se, jak moc je právě tuhle jedinečnost potřeba při práci respektovat.
  • Budeme se ladit na náš model, na jeho atmosféru, co je pro něj charakteristické a přirozené, a jak tuto atmosféru neztratit ani při dokončování díla.
  • Naučíme se model i svoji vlastní kresbu pozorovat z větších vzdáleností, případně i z různých úhlů, tak abychom byli schopni zahlédnout celkový dojem, který bude pro naši kresbu klíčový.
  • Zaměříme se nejen na osobnost našeho modelu, ale i sami na svou vlastní osobnost a jedinečnost. Budeme hledat svůj vlastní styl. Vnímat, co je nám vlastní a pro nás typické. Z toho pak může vyplynout, co přesně chceme vyjádřit a jakým způsobem. Přijde mi důležité, aby si každý student uvědomil, že jeho rukopis už v něm je, a je jen potřeba se k němu dostat a nechat ho projevit. Na to je potřeba čas a prostor pro sebe i své dílo. Kresba potřebuje svůj čas a trvá, než se člověk dostane, tam kam by potřeboval.
  • Během hodin budeme pracovat na stejném modelu se svými kolegy studenty. Vzájemné srovnání nám umožní udělat si představu, kde se svými kresebnými schopnostmi jsme, co dokážeme, a na čem naopak drhneme. Zároveň uvidíme, kam se můžeme posouvat, a tak se od svých kolegů můžeme učit. Srovnání se svými kolegy je nenahraditelné a zdravé.
  • Společně si budeme povídat, co vidíme na dílech svých kolegů, co jim na jejich kresbě sedí a co naopak nesedí. Naučíme se dělat si vlastní názor na to, co se nám subjektivně líbí a co ne. Naučíme se srozumitelně vyjadřovat a popisovat pocity, které v nás díla ostatních spolužáků vyvolávají. Budeme trénovat přijetí pozitivní i negativní zpětné vazby, kterou se budeme učit konstruktivně zpracovat – to jsou dovednosti, které nás v kresbě velice posunou, jsou stejně důležité, jako kresba samotná.

Na závěr bych chtěla říci, že kresbu podle živého modelu a to ať je portrétovaným  zátiší, portrét, či akt, považuji za jednu z nejkrásnějších výtvarných disciplín, kterou stojí za to v životě alespoň krátce studovat. Dívat se kolem sebe o dost jinýma očima, než jsme běžně zvyklí.

Termíny kurzů

12. – 13. 10. 2024 ve Výtvarném ateliéru v Balbínově ulici v Praze

18. – 19. 10. 2025 a 11. –  12. 4.  2026 v penzionu Keramika v Děbolíně u Jindřichova Hradce